Offline marketing meten: zo kom je te weten of jouw drukwerk scoort

Online marketing is populair, maar ook offline marketing blijft van belang. In de vorm van drukwerk bijvoorbeeld. Alleen: online marketing is meetbaar, terwijl het succes van je flyer, folder of ander drukwerk vaak moeilijker te achterhalen is. Gelukkig valt veel op te lossen met een slim ontwerp. Wil je het succes van je drukwerk kunnen meten? Houd dan rekening met deze 5 ontwerptips.

1. Gebruik een unieke URL in je offline marketing campagne

Wil je het succes van je drukwerk meten, dan is het een must om mensen door te verwijzen naar je website. De URL van je website verdient dan ook een prominent plekje op je drukwerk. Kies in dat geval voor een URL van een specifieke landingspagina. Eentje die je enkel voor jouw offline marketingcampagne gebruikt, en die je rechtstreeks moet intypen. Zo kan je gewone websitebezoekers onderscheiden van bezoekers die afkomstig zijn van je offline campagne.

Nadien kan je dan de statistieken in Google Analytics raadplegen om te kijken hoeveel mensen de specifieke URL bezocht hebben. En dus actie hebben ondernomen na het zien van je drukwerk. Beperk je tot een korte URL zoals website.be/actie. Dat is makkelijk om te typen én te onthouden.

2. Voorzie een QR-code

Zoek je een alternatief voor een URL? Voorzie dan een QR-code in het ontwerp van je drukwerk. Geïnteresseerden hoeven alleen maar de code te scannen, waarna ze automatisch worden doorverwezen naar de juiste landingspagina. Probeer ook hier een specifieke landingspagina te voorzien voor mensen die je drukwerk in handen krijgen. Hierna kan je in Google Analytics checken hoe vaak en wanneer je QR-code gescand is.

shutterstock_105635744

3. Geef een speciale kortingscode of voucher

Kortingen werken bijna altijd. Koppel daarom een speciale kortingscode of voucher aan je offline marketing campagne. Eentje die mensen enkel via je drukwerk te zien krijgen, zodat je een onderscheid kan maken tussen je verschillende marketingkanalen. Die kortingscode kunnen mensen dan gebruiken wanneer ze bij jou iets kopen. En op die manier weet je meteen ook hoeveel mensen je via je drukwerk hebt kunnen verleiden. 

4. Verzin een hashtag

Bij elke campagne horen wel relevante hashtags. Wil je het succes van je drukwerk meten, kies dan een specifieke hashtag om uit te lichten op je drukwerk. Op die manier weten mensen meteen welke hashtag ze kunnen gebruiken wanneer ze over je campagne praten. En vooral: zo kan jij die berichten ook terugvinden. Merk je dat je campagne weinig ruchtbaarheid krijgt, spoor mensen dan aan om je hashtag te gebruiken. Bijvoorbeeld door een wedstrijd te organiseren waarbij ze jouw hashtag moeten gebruiken en op die manier kans maken om iets te winnen.

5. Vraag het

Hebben je bezoekers je gevonden via Google? Sociale media? Vrienden? Of drukwerk? Mensen die je website of bedrijf bezoeken, zich voor iets registreren, een product bij je kopen … hebben je érgens leren kennen. Vraag er dan ook naar. Laat bijvoorbeeld een pop-up verschijnen op je website waarmee je peilt naar hoe ze jou gevonden hebben. Komen mensen bij je over de vloer? Durf dan gewoon te vragen hoe ze bij je terecht zijn gekomen. Zo weet je meteen of ze jouw drukwerk gezien hebben.

Scoren met drukwerk: wij helpen je graag

Een QR-code op je drukwerk voorzien? Een gepersonaliseerde URL in de kijker zetten? Welk ontwerp of idee je ook hebt voor je drukwerk, wij voeren het tot in de kleinste details uit. Want wij drukken alles op alles, ongeacht de toepassing. 

Heb je nog hulp nodig met je ontwerp? Laat ons zeker iets weten en wij helpen je graag op weg. Al een concreet idee in gedachten? Vraag vrijblijvend een offerte aan en wij doen je graag een voorstel.

© CHAPO