Offerte opmaken: 3 tips om prospecten te verleiden

Een sprankelende offerte maakt een ijzersterke eerste indruk. Wat op zijn beurt prospecten overhaalt om met je in zee te gaan. Een offerte is dus meer dan enkel een prijsvoorstel, het is ook het visitekaartje van je bedrijf. Met deze 3 tips wordt een indrukwekkende offerte opmaken kinderspel.

1. De inhoud

Een offerte zonder inhoud is natuurlijk waardeloos. Start daarom altijd vanuit de boodschap die erop moet komen. Daarbij houd je best rekening met de volgende aandachtspunten:

  • Zet de klant centraal

Je taalgebruik moet dat van je klant weerspiegelen. Een offerte voor een hippe koffiebar? Die zal waarschijnlijk wat losser klinken. Een offerte voor een jurist? Dan is formeler taalgebruik op z’n plaats. Door de woorden van je klant te gebruiken, laat je zien dat je ‘m begrijpt.

  • Zet de voordelen in de verf

Heeft de klant een bepaald probleem vermeld? Kaart het dan aan en vertel waarom jij de beste oplossing biedt. Toon dat je de situatie begrijpt en maak meteen duidelijk waar jouw meerwaarde ligt.

  • Schrijf kort en krachtig

Klanten hebben geen zin en tijd om een hele roman te lezen. Integendeel. Presenteer je voorstel net kort en krachtig. Gebruik scherpe zinnen. En zorg ervoor dat je klant in één oogopslag de belangrijkste informatie meekrijgt.

  • Afspraken en voorwaarden

Je klant heeft interesse. Maar wat dan? Niemand houdt van onduidelijkheid. Vermeld daarom de afspraken en voorwaarden meteen op je offerte. Zo kan er achteraf ook geen discussie ontstaan.

  • Wettelijke verplichtingen

Ook de wettelijke verplichtingen horen uiteraard thuis op je offerte. Wat mag niet ontbreken? Je bedrijfsgegevens, de gegevens van je klant, het offertenummer, het uurloon of de totaalprijs, de datum, de geldigheidsduur, een omschrijving van de diensten of producten en een handtekening.

2. Het briefpapier

Je inhoud is bepaald. Maar een offerte met alleen maar tekst? Die trekt je klant niet over de streep. Een offerte is het visitekaartje van je bedrijf. En daar hoort uiteraard jouw huisstijl bij.

Maak daarom gebruik van briefpapier waarop je huisstijl terugkomt. Dat zorgt voor een professionele uitstraling en wekt vertrouwen in je bedrijf. Bovendien laat het zien dat je er tijd en moeite insteekt, wat als voorproefje van het echte werk kan dienen. In een vorige blogpost gaven we al enkele tips om je huisstijl tot z’n recht te laten komen.

7-350x242

3.   De offertemap

Een verfrommeld blad papier zal geen goede indruk maken. Presenteer daarom je offerte steeds in een nette offertemap. Ook hier laat je best je huisstijl terugkomen. Dat maakt meteen een krachtige eerste indruk en toont dat je moeite doet.

Wil je de offertemap enkelzijdig of dubbelzijdig bedrukken? Op mat papier of op gerecycleerd? Met een opvallende afwerking in laminaat of liever goudfolie? En met een standaard stansvorm of een eigen? Jij kiest helemaal zelf hoe jouw offertemap eruitziet. Zodat hij helemaal aan jouw huisstijl voldoet.

6-350x242

Offerte opmaken die indruk maakt: wij staan voor je klaar

Zit je nog met vragen over hoe je een offerte best opmaakt? Stuur ons dan zeker een berichtje. Wij helpen je met plezier verder. Is jouw offerteontwerp klaar, en wil je graag zelf een offerte ontvangen om het te laten drukken? Vraag dan hier je voorstel aan.

© CHAPO - Cookies