Jaarverslag opstellen: zo zorg je dat je gelezen wordt

Het jaarverslag is de uitgelezen manier om het verhaal achter een bedrijf te vertellen. Niet alleen over hoe iedereen het de afgelopen twaalf maanden ervan af bracht. Ook over welke richting het bedrijf uitslaat en hoe de toekomstplannen er concreet uitzien. Maar alles begint met een jaarverslag opstellen dat uitnodigt om te lezen. Wij geven je enkele concrete tips.

Weet voor wie je schrijft

Het jaarverslag mag niet beperkt blijven tot een saaie opsomming van cijfers en onbegrijpelijke vaktermen. Want de boodschap is voornamelijk bestemd voor (potentiële) klanten, partners, stakeholders, mogelijk zelfs toekomstige werknemers. Zij zijn geïnteresseerd in het grotere plaatje.

Wat dan wel? Een verhaal rònd die cijfers. Laat de lezer binnenkijken in het bedrijf. Wat waren de factoren, wie waren de mensen die het afgelopen jaar bijdroegen tot het succes? Welke uitdagingen kwam het bedrijf tegen op zijn pad? Kortom, hoe breng je die uniek aanpak op zo’n origineel mogelijke manier over op de lezer?

Keep it interesting!

Dat kan je op verschillende manieren doen. Eerst en vooral door niet te overdrijven. Een jaarverslag staat niet synoniem voor klepper van 200 pagina’s. Niemand die zegt dat je je elk jaar aan hetzelfde format moet houden.

Wat wil de lezer weten? Zorg dat er altijd een duidelijke rode draad aanwezig is doorheen het verslag. En minstens even belangrijk: hoe kan je dat zo aangenaam en visueel mogelijk overbrengen?

jaarverslag opstellen

Geef enkel de meest concrete cijfers mee en trek het breder:

  • Blaas leven in het jaarverslag en laat mensen binnen het bedrijf aan het woord
  • Licht leuke quote’s uit op een even leuke manier
  • Werk met aantrekkelijke visuals (infographics, foto’s, tekeningen…) en vermijd onpersoonlijke stockfoto’s
  • Verbreed je horizon: waarom geen afgeslankte versie van het jaarverslag aanbieden in een kleiner formaat? Of de info bundelen in een video of een interactieve infographic?
Jaarverslag opstellen: wij zorgen voor de juiste feel

Inhoudelijk: check. Visueel: check. Maar het jaarverslag moet ook goed aanvoelen tussen de vingers. Welk gewicht moet het papier hebben? En ga je voor mat of glanzend? Wij zijn al lang niet meer aan ons eerste jaarverslag toe, dus kunnen we je ongetwijfeld massa’s advies bieden. Laat dus zeker iets weten en we helpen je meteen op weg!

© CHAPO