HOE BEGIN JE AAN EEN DIRECT MAILING: 5 IJZERSTERKE TIPS

Uit de naam kan je het misschien niet meteen afleiden, maar direct mailing (DM) gebeurt wel degelijk analoog. Marketing met de ouderwetse postkaart, verstuurd met de post en persoonlijk aan huis afgeleverd. Hoe boek je de strafste resultaten?

1. Direct mailing begint vanuit je doelgroep

B2B of B2C, maakt niet uit. Direct mailing is een efficiënte én authentieke manier om je klanten te bereiken. Twee cruciale voorwaarden: baken je doelgroep duidelijk af en stel ook je boodschap op hen af. Mik je op nieuwe klanten? Wil je bepaalde klanten reactiveren? Wat zijn de voordelen voor de ontvanger? Waarom moet hij straks actie ondernemen?

2. Personaliseer je boodschap

Ontvang jij liefst een boodschap die begint met Beste klant of geef je de voorkeur aan een spontane Hoi! gevolgd door je eigen voornaam? Gepersonaliseerde direct mailings in combinatie met een sterke call-to-action scoren. Logisch ook, want je wil je rechtstreeks aangesproken voelen. Natuurlijk moet je voor jezelf bepalen hoe formeel of casual je jouw ontvanger aanspreekt.

Gepersonaliseerd drukwerk? Hoe lever je aan? 

3. Overlaad je ontvanger niet met tekst

Een korte duidelijke boodschap waarin je het voordeel voor jouw (potentiële) klant beschrijft, een sterke CTA en eventuele contactgegevens. Dat zijn de sleutelelementen voor een succesvolle direct mailing. Laat je ontvanger niet verdrinken in holle woorden. Hou altijd je einddoel voor ogen. En vooral: spreek een taal die je ontvanger begrijpt.

4. Creëer de juiste sfeer

Met alleen een leuke, wervende tekst ga je er wellicht niet komen. Zorg voor een sprekend, opvallend beeld dat de juiste sfeer schept, eventueel opgesmukt met een krachtige baseline. Ook een mooie enveloppe of steviger materiaal dat fijn in de hand ligt, kan helpen om dat extra duwtje in de rug te geven.

5. Gebruik je direct mailing als voucher

Voor zaken met fysieke verkooppunten zijn DM’s een uitstekende manier om klanten naar jou toe te krijgen. Deel je een stevige korting uit aan extra trouwe klanten? Koppel dan een unieke code aan elke afzonderlijke mailing en zeg dat ze hun korting mogen komen verzilveren als ze hun kaart ter plaatse komen presenteren.

Direct mailing op maat? Bij Chapo krijg je carte blanche

Gepersonaliseerde aanspreking of niet? Een unieke bar- of QR-code? Geen enkel voorstel is onmogelijk. Bij Chapo drukken we alles op alles, ongeacht de toepassing. Wij doen je graag een voorstel en zorgen voor een direct mailing die alle aandacht trekt. Spreek ons aan en wij koppelen meteen terug!

© CHAPO