Drukwerk ontwerpen dat opvalt: 6 handige tips

Je folder, flyer of brochure laten drukken is één ding. De aandacht van je ontvangers proberen vast te krijgen en te houden is een ander paar mouwen. Wil je je drukwerk laten opvallen in de massa? Dan begint alles met een slim ontwerp. We geven je 6 tips om drukwerk te ontwerpen dat in het oog springt.

1. Verras met een speciale vorm

Waarom kiezen voor een klassieke vierkante of rechthoekige vorm als het ook anders kan? Wil je dat je drukwerk opvalt in de massa, laat het dan eens stansen in elke mogelijke vorm. En daarbij kan je je fantasie de vrije loop laten gaan. Een rond visitekaartje, een speciale deurhanger of een uitnodiging met uitsparingen? De mogelijkheden zijn eindeloos. Jij bepaalt de vorm, wij maken het perfect op maat. Wedden dat jouw drukwerk er meteen tussenuit springt?

2. Maak gebruik van UV-lak of spotvernis

Wil je jouw drukwerk een extra touch geven? Laat het dan schitteren met UV-spotlak, ook wel bekend als spotvernis. Dat is een glanzend laagje dat wij toevoegen aan bepaalde delen van je drukwerk. Om zo accenten te geven aan delen die moeten opvallen. Wil je dat je glanzende spotlaag het beste tot zijn recht komt? Druk dan op mat laminaat. Dat zorgt voor een duidelijk en opvallend contrast.

3. Personaliseer je drukwerk

Wanneer iemand je rechtstreeks aanspreekt, dan geef je die persoon aandacht. Hetzelfde geldt voor drukwerk. Gepersonaliseerd drukwerk heeft een veel grotere impact dan een algemene folder. En het zou zonde zijn om hier geen gebruik van te maken. Spreek elke ontvanger persoonlijk aan, plaats een persoonlijke boodschap, gebruik een persoonlijke foto, … Jij personaliseert zover jij dat wilt.

4. Zorg voor een extraatje

Mensen houden ervan om dingen te krijgen. Door een extraatje te voorzien bij je drukwerk, mag je er zeker van zijn dat je meer aandacht gaat krijgen. Voorzie bijvoorbeeld een speciale code waarmee je ontvangers iets extra kunnen krijgen. Dat kan gaan van een code waarmee ze korting kunnen krijgen in een webshop tot een bon voor een gratis pateeke bij de bakker. En dat geeft jou meteen de mogelijkheid om het succes van je campagne te meten. Want  hoe meer mensen jouw code of bon gebruiken, hoe meer succes jouw drukwerk heeft.

Meer tips om het succes van je drukwerk te meten? Je leest het in ons vorig blogbericht.

5. Houd rekening met de actualiteit

Kerstmis? Moederdag? De start van de lente? Wanneer iets actueel is, zit het vaak al in de hoofden van mensen. En dat wil zeggen dat ze er ook veel sneller aandacht aan zullen besteden. Speel hier op in met je drukwerk. Wie slim is, houdt dus de kalender goed in de gaten.

6. Besteed aandacht aan je design

Het is misschien logisch, maar toch nog even het vermelden waard: je design bepaalt de uitstraling van je drukwerk. Een fantastisch ontwerp trekt nu eenmaal sneller de aandacht dan een middelmatig. Ben je zelf niet zo creatief aangelegd? Of weet je niet goed hoe je met Photoshop, Lightroom of InDesign moet werken? Wees dan niet bang om de hulp van een designer in te schakelen. Op die manier haal je alles uit je drukwerk.

Hulp nodig om jouw drukwerk te laten opvallen?

Wil je graag drukwerk ontwerpen dat opvalt, maar raak je niet wegwijs in de mogelijkheden? Spring dan zeker bij ons binnen en we helpen je graag op weg met massa’s advies. Al een concreet idee in gedachten? Wij bekijken graag hoe jouw idee ertussenuit kan springen. Vraag vrijblijvend je offerte aan en wij bezorgen je zo snel mogelijk een voorstel op maat.

 

© CHAPO