De fusie

December 2016. Drukkerijen Leën, Profeeling en Printpassie spelen vanaf dan onder één hoedje. Met daarop een nieuwe naam: Chapo. Bestuurders Rudi Gerits en Stijn Leën blikken terug en kijken vooruit. En zoals het heren van een papieren hoedje betaamt, doen ze dat in 1, 2, 3, 4 hoofdstukken.

1. De fusie: niet ondergaan, maar de markt bepalen

Rudi: “Van drie bedrijven één maken, is niet eenvoudig. Er komt meer bij kijken dan al je mensen in één gebouw zetten en de machines samenbrengen in de drukkerij. Drie bedrijven, dat zijn ook drie bedrijfsculturen die samenkomen. Drie manieren van werken die je op één lijn moet krijgen. Iedereen reageert anders op veranderingen. Iets wat voor mij heel vanzelfsprekend lijkt, is dat voor jou misschien allesbehalve.”

Stijn: “Je denkt na over alle mogelijke scenario’s. Je probeert alle problemen die zich kunnen stellen op voorhand in kaart te brengen. Maar dat is onmogelijk. Sommige dingen waarvan je dacht dat ze moeilijk zouden lopen, blijken ineens vanzelf te gaan. Terwijl de uitdagingen net uit onverwachte hoek komen. Daarom is het belangrijk om je missie scherp te hebben. Dat je bij elke beslissing, bij elk moment van twijfel kunt terugvallen op die missie: Weet je nog? Het is die richting die we uit willen. Dat en dat willen we bereiken.”

2: De belofte: one stop shop voor speciallekes

Rudi: “Met Chapo willen we zo breed mogelijk gaan: voor alles wat met print te maken heeft, moet je bij ons terecht kunnen. Een one stop shop met een hoog servicegehalte. Net omdat onze klanten dat nodig hebben: die willen goed advies en één partner die álles kan. Nog een belangrijke: wij willen alles beter maken. Wij zijn niet de prijzenkloppers of bulkwerkers, maar proberen net naar dat unieke toe te werken. De speciallekes in print.”

Stijn: “Een ander formaat, een mix van papiersoorten of materialen, een speciale afwerking… Door kleine dingen te veranderen of subtiele details aan te brengen, laten we drukwerk opvallen. Ik geloof in de kracht van papier – maar enkel als het eindresultaat écht de moeite is. Daar willen wij het verschil maken voor onze klanten. Zodat hun boodschap blijft hangen, zodat hun communicatie de aandacht krijgt die ze verdient.”

chapo2

3. De hoed: vouwwerk onder spanning

Rudi: “Er bestaat geen wondermiddel of standaardaanpak om je printproduct uniek mee te maken. Elke brochure, bestickering of verpakking is anders. Als drukkerij moet je creatief en speels zijn om telkens dat verschil te kunnen maken. Chapo staat voor jong en spring-in-‘t-veld. Daar zit voor mij ook iets laagdrempelig in: wij willen bereikbaar zijn. Kom binnen, zet u en pak een taske koffie. Wij zijn niet het type drukkerij dat overal staat te roepen dat ze de grootste en de beste zijn.”

Stijn: “Er zit heel veel in die naam. Alles onder één hoedje: van advies tot realisatie en zelfs de plaatsing, digitaal en offset drukken, papier en elk mogelijk ander materiaal… Maar er is ook een spanning. Dat speelse is inderdaad belangrijk, maar wij willen tegelijk onze maturiteit tonen: ervaring en vakmanschap. Daarmee maken wij het verschil tussen goed en héél goed drukwerk.”

chapo-1

4. De toekomst; Eén hoe to rule ‘m all

Stijn: “We blijven investeren in de kennis van onze medewerkers en ons machinepark. Wij zijn een van de eerste drukkerijen met een LED UV-pers, waarmee we op kunststof kunnen drukken. Hybride, de mix tussen papier en andere materialen, wordt dankzij die techniek een mogelijkheid. De cover van je bedrijfsmagazine in kunststof, de rest van papier.”

Rudi: “Naast onze productiesite hier in Hasselt is er ook een servicepunt in Overpelt. We willen in de toekomst meerdere servicepunten uitbouwen. Een kantoor dicht in de buurt van al onze klanten, waar ze terecht kunnen voor advies. We krijgen nu al veel orders uit het buitenland. Onze ambitie reikt dus verder dan Limburg.”

Stijn: “2017 was voor ons het jaar van drie entiteiten die in elkaar vloeien. Onze klanten hebben zonder twijfel gevoeld dat wij soms zoekende waren. Maar 2018 wordt het jaar waarin wij als één Chapo verdergaan. En de lat opnieuw dat tikkeltje hoger leggen.”

© CHAPO - Cookies

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.