Betekenis van kleuren in jouw design

Ontwerp je een flyer, brochure of visitekaartje (of laat je ze ontwerpen)? Weet dan dat de kleuren van jouw design bepaalde gevoelens oproepen. Wij vertellen je graag alles over de betekenis van kleuren.

rood
Rood

Rood is een erg sterke kleur. Ze trekt enorm de aandacht en wijst vaak op gevaar. Denk maar aan vuur, verkeerslichten of waarschuwingen.

In de marketingwereld zie je rood vaak terugkomen bij fastfood ketens zoals McDonald’s, Quick of KFC. Deze kleur wordt hier gebruikt om lust op te wekken in ons brein; meer bepaald eetlust.

Daarnaast kan je rood gebruiken om bepaalde zaken te accentueren. Denk maar aan solden of kortingen.

Maar rood is ook een erg warme kleur. Ah ja, de kleur van de liefde! In de Valentijnsperiode valt er dan ook niet naast te kijken.

In ’t kort:
  • Warmte
  • Liefde
  • Gevaar
  • Kracht
blauw
Blauw

Een kleur die geassocieerd wordt met vertrouwen en professionaliteit. Denk maar eens aan de logo’s van banken of verzekeraars. Zij grijpen altijd naar blauw!

Bovendien is blauw een koele, neutrale kleur die rust schept in je hoofd. Wereldwijd wordt blauw dan ook gebruikt voor pictogrammen, openbare mededelingen en verkeersborden.

In ’t kort:
  • Zakelijk
  • Kalmte
  • Professioneel
  • Vertrouwen
groen
Groen

Net zoals blauw brengt groen kalmte en rust. Niet moeilijk aangezien deze kleur rechtstreeks uit de natuur komt. Milieubewust, ecologisch of gezond zijn slechts enkele associaties met de groene kleur.

Daarnaast staat groen ook symbool voor geluk. Denk maar aan het klavertje vier!

In ’t kort:
  • Natuur
  • Geluk
  • Duurzaamheid
  • Leven
geel
Geel

Een frisse, lichte kleur die duidelijk opvalt. Zon, licht, leven en lente zijn slechts enkele betekenissen van de gele kleur. Daarnaast wordt geel geassocieerd met wijsheid, creativiteit en fantasie. Een optimistische, blije kleur dus!

In ’t kort:
  • Optimisme
  • Creativiteit
  • Leven
  • Creativiteit
oranje
Oranje

Nauwe verwant met rood, maar oranje oogt veel vriendelijker. De oranje kleur staat voor innovatie en vernieuwing, met een jeugdige en frisse uitstraling.

In ’t kort:
  • Jeugdig
  • Plezier
  • Innovatie
  • Vriendelijk
Betekenis van kleuren: aan de slag

Genoeg theorie, tijd om aan de slag te gaan met deze kleurentheorie! Weet je toch nog niet goed welke kleuren het best bij jouw project passen? Geen zorgen. Spring gerust eens bij ons binnen, onze experts helpen je graag op weg.

© CHAPO - Cookies

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.