Bedrijfskalender voor het nieuwe jaar: 5 aandachtspunten

Iedereen gebruikt een kalender. En hoewel de mobiele agenda’s van deze wereld niet meer weg te denken zijn, is de fysieke kalender zeker nog druk vertegenwoordigd, zeker op de werkvloer. Hoe scoor je met een bedrijfskalender, zowel intern als voor je klanten of partners?

1. Wie gaat je bedrijfskalender gebruiken?

Bestaat je doelgroep vooral uit salespersonen die dagelijks op de baan zijn? Of uit kantoorpersoneel dat vooral intern actief is? Zo zal die eerste groep meer baat hebben bij een kalender in pocketversie, terwijl op kantoor eerder de keuze valt op een bureau- of wandkalender. Pas je formaat dus zo goed mogelijk aan je doelgroep aan.

2. Maak het niet te commercieel

Een bedrijfskalender is een ideaal relatiegeschenk voor klanten, leveranciers of andere partners. Het kan dus zeker geen kwaad om je logo, baseline of zelfs je contactgegevens te vermelden. Probeer dit wel subtiel te doen, want een bedrijfskalender moet in de eerste plaats praktisch en overzichtelijk zijn. Verlaat gerust het full corporate paadje.

3. Aandacht voor visueel

Een voorbeeld. Bij Chapo willen we een wandkalender ontwerpen voor onze professionele klanten en partners. Hier ligt de nadruk vooral op het visuele, want elke maand toont een andere foto. Wat zien onze klanten het liefst? Twaalf foto’s van onze medewerkers? Twaalf van onze strafste realisaties? Of twaalf foto’s van schattige kittens bovenop onze drukmachines? The sky is the limit.

De keuze van het thema is zeer belangrijk, dus hou vooral rekening met wat je doelgroep graag zou zien. Anders belandt je kalender mogelijk al snel in de vuilbak.

Tip: lever altijd fotobestanden aan met een minimale resolutie van 300 dpi voor een goede kwaliteit.

bedrijfskalender
4. Kies wijselijk je materiaal en afwerking

Hoe dik moet het papier van je kalender zijn? Kies je voor stansvormen of voor andere speciale afwerkingsvormen? Er is zeer veel mogelijk. Maar ook hier: let op het praktische aspect. Kan je nog met een pen op de kalender schrijven? Blijft het handig in gebruik? Wij adviseren je graag over je opties en de bijhorende prijzen.

5. Wees volledig

Maak alle belangrijke data voor het komende jaar – zowel vaste als variabele feestdagen – duidelijk zichtbaar op je bedrijfskalender. Staan de data van enkele belangrijke events al vast voor het komende jaar? Duid deze dan ook gerust aan als ze interessant zijn voor je ontvanger.

Voor je jouw ontwerp afrondt, kijk zeker nog eens alles goed na. Komen alle data overeen met de weekdagen? Zijn er geen schrikkeldagen volgend jaar? En heeft je maand per ongeluk geen dag te veel of te weinig?

Kittens of geen kittens?

Welk ontwerp of invulling je ook wenst, wij voeren je ideeën tot in de puntjes uit. Wat had je precies in gedachten? Laat het ons zeker weten, dan nodigen we je eens graag bij ons uit. Of vraag alvast een vrijblijvende offerte aan.

© CHAPO